www.jagochpyret.blogg.se

Det är ingen tävling

Publicerad 2014-02-09 13:54:30 i Inlägg från mobilen

Alla som tycker att man ska amma så fort barnet vill det. Att man ska ta upp det så fort det gnyr. Att man inte ska lämna bort sina barn för att få "egentid" eller bara för att få sova en natt. Att man inte får köpa färdiga barnmatsburkar, utan man ska göra sin egen mat. Alla ni som gör på detta sättet och tycker detta funkar, jättebra för er. 

Men snälla sluta klanka ner på oss andra föräldrar som inte vill amma hela tiden, eller som tycker det är skönt att barnet sover i egen säng och t o m ibland sover över hos nära & kära. Som tycker det är praktiskt med färdiga barnmatsburkar. Som inte tagit upp sina barn samma sekund som de gnytt till, utan kanske väntat några minuter för att se om de somnar om. 

Vi föräldrar som gör på detta sättet älskar inte våra barn mindre. Vi har valt att leva som vi gör och ni har valt att leva som ni gör. Ni gör det ni tycker är bäst för era barn och vi gör det vi tycker är bäst för våra. 

Vi har två glada, sociala, busiga, bestämda barn här hemma. De har sovit i sina egna sängar sen de föddes. De har både ammats och fått ersättning. De har ätit färdiga barnmatsburkar. De har lånats ut till nära & kära. De går till oss när de blir ledsna, men även till andra som de känner sig trygga hos. 

Vi har valt att leva som vi gör för att det passar oss bäst och jag skulle aldrig tala om för någon annan hur de ska leva sitt liv. För de som passar oss kanske inte passar er. 

Så snälla ni som gillar att tala om hur man (enligt er) bör göra, tänk på att det finns föräldrar där ute som tar åt sig av vad ni säger och mår dåligt för att de inte orkar vara lika "duktiga" som ni är. Tycker självklart att man får ge råd om någon frågor om råd, men var beredd på att den som får rådet kanske väljer en annan väg än den vägen ni rådde om och detta är helt ok.

Att vara förälder är ingen tävling.

Kommentarer

Postat av: Maja

Publicerad 2014-02-09 14:47:47

Bra skrivet!❤️️

Postat av: mamsen

Publicerad 2014-02-09 16:15:44

Så jättebra skrivet Anna!!👍 Var och en måste få bestämma över hur de vill leva sina familjeliv. Men en sak tror jag är bra, om möjligheten finns, att få lite egentid då och då. Vi lever i ett väldigt stressigt samhälle nu för tiden, det ska hela tiden presteras, då är det bara bra att kunna varva ner både för barn och föräldrar. Det är vad jag tycker...
Kram Anna❤️

Postat av: Svärmor Carina

Publicerad 2014-02-09 18:50:20

Håller med dig i allt du skrivit ❤❤❤kram

Postat av: caroline

Publicerad 2014-02-09 20:29:47

Önskar jag kunde delat detta på fb Tycker exakt som du. Har barn som sover och alltid gjort i egna sängar. Matat med burkar. Ammat lite. Skrikit på dem och såklart överöst dem ned kärlek men inte därför tagit upp dem så fort de velat. Jag önskat ibland vi hade mer "avlastning" från nära och kära. Jag är helt vanlig men en jävligt bra mamma ändå. På mitt sätt, på vårt sätt. Puss på dig och dina fantastiskt fina ungar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Denna blogg är en dagbok där jag skriver om min vardag med två små barn.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela