www.jagochpyret.blogg.se

MVC-regelboken..

Publicerad 2010-02-26 11:16:21 i

Har varit på föräldragruppsträff mellan kl.8-10 och denna gång var det amning på schemat.. Jadu amning är ju nåt som man nu som mamma MÅSTE göra annars är man kocko (enligt barnmorskorna..) Om man ammar så får man tydligen framgångsrika barn, som har jättebra självförtroende! Man skall även amma så fort barnet skriker och om bebisen vill sitta fast i ditt bröst flera timmar så är det tydligen "HELT OK"! Och om man inte ammar och ger på flaska så är det lika med att man stöter ifrån sig barnet och inte ger den närheten som den behöver.. Jadu jag måste nog säga att jag litar på min mamma och svärmor när det gäller amningen och kommer nog försöka få in lite rutiner i amningen, vill INTE bli en mjölkstation!

Några råd från MVC:

- Man bör amma i minst 6 mån, helst 1 år!
  (Ska alltså bli en mjölkstation..)

- De första 2-3 mån ska mamman och bebisen vara bara på överkroppen vid amning!
  (Jobbigt om man ska börja ta av sig naken på överkroppen hemma hos folk eller på fik..)

- Man bör inte bjuda hem folk de första 2 mån!
  (Kan ju kanske bli lite ensamt..)

- En del bebisar vill ligga vid bröstet i flera timmar, detta är helt OK!
  (Tror nog att jag föredrar att använda napp som snutte och inte min tutte..)

- Napp bör man inte använda de första mån!
  (Näe för tydligen ska brösten agera napp..)
 
- Nappflaska var verkligen inte att rekommendera, man har ju bröst!
  (Jadu kanske kan vara skönt att pumpa ur om man vill få lite "egen tid"..)

Jag tror inte att jag kommer lyssna på dessa råd, kommer nog hitta den bästa lösningen för mig och mitt barn! Men stackars de mödrar som känner att de måste följa denna "MVC-regelbok", blir nog ett extra tufft första halvår för dem..



MJÖLKSTATION???




Kommentarer

Postat av: Cecilia Blomqvist

Publicerad 2010-02-26 15:27:13

Vilket bra inlägg! Jag håller med dig om allt! :) Ta hand om dig. Kram /Cissi

Postat av: Maja

Publicerad 2010-02-26 18:31:22

Ser verkligen fram emot att se när du bryter mot allt vad regelboken säger:) Och det där med besök, jag kommer så fort jag jobbat klart, skiter i vad boken och du säger om det:D

Postat av: Sanna Ridderwall

Publicerad 2010-02-26 21:59:12

Så det bästa vore om du och bebisen låser in er i hemma och bebisen bara ligger på ditt nakna bröst de första månaderna? Får de där idioterna skattepengar? Klart du ska göra det som känns bra för dig! Känns som att även bebisar som vuxit upp i alla möjliga miljöer och blivit människor!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anna

Denna blogg är en dagbok där jag skriver om min vardag med två små barn.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela